برگرفته از://www.tribunezamaneh.com/archives/356953
علل پرونده سازی های جمهوری اسلامی ایران علیه بهائیان
جمهوری اسلامی ایران در ٤٤ سال اخیر با طرح اکاذیب و اتهامات مختلف، مستمراً و به طور سیستماتیک مشغول بهائی ستیزی و پرونده سازی علیه افراد و جامعه و تشکیلات روحانی- اداری بهائی بوده است. به عنوان نمونه هایی از اتهامات مُضحک مزبور که یا بطلانشان از اوّل معلوم بوده و یا بعداً کذبشان بر همگان آشکار شد، عبارتند از:
اتّهام فرقه و کالت (Cult) و جاسوسی و سیاسی بودن دیانت بهائی؛ رهبری و دست داشتن بهائیان در کودتای نوژه که در حقیقت عاملان آن بعضاً از یاران معروف خود آقای خمینی بودند؛ اتّهام بهائی بودن عوامل جریان سعید امامی در وزارت اطلاعات؛ بهائی وانمود کردن اصلاح طلب ها توسط اصول گراها و بالعکس، مثل بهائی دانستن آقایان میرحسین موسوی و مهدی کرّوبی و محمود احمدی نژاد و حسین شریعتمداری و روح الله حسینیان و اسفنديار رحيم مشائی؛ اتّهام تروریست بودن بهائیان و از جمله بمب گذاری بهائیان در حسینیۀ رهپویان وصال در شیراز و نمایشگاه بین المللی طهران؛ اتّهام رهبری تظاهرات چند ماهه به دنبال جریان انتخابات سال ١٣٨٨ و تظاهرات عاشورا برای فیصله دادن به ماجرا؛ قاچاق دختران ایرانی به امارات برای فحشا؛ قاچاق مواد مخدّر و قاچاق عدسی عینک از اسرائیل به ایران و ایجاد اغتشاش در بازار دلار و تخریب اقتصاد که مدّت هاست با محاکمۀ ده ها مورد اختلاس و دزدی توسط خود مسلمانانِ وابسته به حکومت کذبش بر همگان آشکار شده است؛ اتّهام این که عامل ایجاد و شیوع کرونا بهائیان بوده اند که هدفش دستیابی به ژنوم ایرانیان برای جنگ بیولوژیک علیه ایرانیان است؛ رهبری خیزش ١٤٠١ ایران و اعتراضات زن زندگی آزادی؛ و بسیاری دیگر از این قبیل اتهامات. (١)
امّا جدیدترین موردِ- اگرچه تکراریِ- این قبیل اتهامات و پرونده سازی ها طبق بیانیۀ وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، دستگیری ۹ شهروند بهایی در تهران در زمینه «دارو و لوازم آرایشی و بهداشتی» و توقیف ۴۰ باب داروخانه و انبار متعلق به آنها در روز یکشنبه ۲۲ مرداد ١٤٠٢، به اتهامات مختلفی چون «قاچاق و احتکار دارو»، «تقلب در داروهای مسافرتی»، «پولشویی» و «فرار مالیاتی» می باشد. از جمله افراد دستگیرشده در این رابطه آقایان و خانم ها اشکان، افشین و اردلان تبیانیان به همراه خواهر و داماد آنها بوده اند. همزمان با آن آقای جمال الدین خانجانی و دخترشان خانم ماریا خانجانی نیز پس از تفتیش منزل بازداشت شدند. (٢) طبق بیانیۀ مورّخ ١٥ آگست ٢٠٢٣/ ٢٤ مرداد ١٤٠٢ جامعۀ جهانی بهائی (Bahá'í International Community) «این دستگیری بخشی از موج جدیدی از آزار و اذیت بهائیان کشور است که در هفته های اخیر شامل بیش از ١٨٠ مورد سرکوب علیه این جامعه بوده است.» (٣)
امّا برای این همه بهائی ستیزی و پرونده سازی دو دلیل وجود دارد که در ذیل به توضیح آن می پردازد: دلیل اوّل را که بسیار مهم تر و عمده تر از دلیل دوّم است، مرکز جهانی بهائی، بیت العدل اعظم در پیام بسیار مهم و اساسی ۲۶ نوامبر ۲۰۰۳ خطاب به بهائیان ایران چنین بیان می دارد:
«دلیل اصلی این که عُلماء و اُمراء از بَدوِ ظهور به مخالفت با اَمرِ [= دینِ] حضرت بهاءالله قیام نمودند آن بود که حضرتش را مؤسّسِ جامعه ای بدیع مبتنی بر برابری و عدالت اجتماعی می دیدند که در آن، جا و مقامی برای خود نمی یافتند. این بیم و هراس از آن زمان تا کنون انگیزۀ بروز شدائد و بلایای متوالیه بر آن سالکان سبیل محبت و وفا بوده و هیچ شخص منصفی انکار نخواهد کرد که عَلیرغم این مَظالم، جامعۀ بهائی اقلیتی خَلّاق و نمونه ای از تمدّن آیندۀ مورد نظر حضرت بهاءالله و نشانه ای از ارادۀ آهنین آن جَمالِ مُبین برای تحقّقِ مقصدِ اَعلایِ خویش است.» (٤)
آموزه ها و خصائصی که حاکم بر چنین «جامعه ای بدیع» است و بکلّی آن را از بینش و روش و منش غیر انسانی «اُمرا و علمای» جمهوری اسلامی ایران متمایز می سازد و در آن جامعه جا و مقامی برای خود نمی یابند، بعضاً اینهاست:
- یگانگی نوع بشر و وحدت عالم انسانی. حضرت بَهاءُالله می فرمایند: «ای دانايان اُمَم از بيگانگی چشم برداريدو به يگانگی ناظر باشيد و به اسبابی که سببراحت و آسايشِ عمومِ اَهلِ عالَم است تمسّکجوئيد.»
- لزوم و وجوب خدمت به جمیع نوع بشر به عنوان ملاک و تعریف جدید از انسان، حضرت بَهاءُالله می فرمایند: "امروز انسان کسی است که به خدمت جمیعِ مَنْ عَلَی الاَرض [همۀ انسان های روی کرۀ زمین] قیام نماید."
- اهمّیت فوق العاده و لزوم دارا شدن صفات کمالی و آداب رحمانی همچون صداقت، امانت، وفا، تقوی، کَرَم، انصاف، تواضع، توکل، رضا، صبر، ادب، حیا، مَحَبّت، خلوص و صفای قلب،…
- تعدیل معیشت اقتصادی و رفع فقر و ثروت مفرط
- تعلیم و تربیت اجباری و عمومی دختران و پسران و ترجیح تربیت دختران بر پسران
- هدف صلح عمومیِ جهانی و برنامه و راهکار برای تحقق آن
- تشکیل محکمۀ کُبرایِ بین المللی برای ایجاد و حفظ صلح و عدالت بین دُوَل و مِللِ عالم
- دین حقیقی باید سبب اُلفت و مَحبّت و انسانیّت شود و الّا جز تقالید و تعصّب و جهل و خرافات نبوده و بی دینی بهتر است.
- ترک انواع تقالید و تعصّبات و خرافات و لزوم جستجوی شخصی حقیقت و آزادی عقیده
- تطابق علم حقیقی با دین حقیقی
- برابری حقوق زنان و مردان
- وحدت زبان و خط جهانی
- عدل و حقّ و نهی از ظلم و ستم
- وحدت اساس جمیع ادیان الهی
- نهی و منعِ تنجیس و تکفیر افراد و مذاهب و عقاید و مِللِ دیگر
- لزوم استمرار ظهورات و ادیان الهی مطابق نیازهای زمان و مکان
- انسان ها همه میوه های یک درخت هستند نه دو درختِ کفر و ایمان. حضرت بَهاءُالله می فرمایند: «بگو ای دوستان سراپرده يگانگی بلند شد به چشمبيگانگان يکديگر را نبينيد. همه بارِ يک داريد [= درخت] و برگ يک شاخسار»
- مساوات حقّ و حقوق مَدَنیّه و شهروندی و اقتصادی انسان ها
- حفظ حقوق شخصی و تأمین ابتکار و آزادی افراد و حفظ ناموس نفوس
- ممنوعیّتِ حرفه و شغل دینی و مقام روحانی امثال کشیشی و آخوندی
- وجوب کار به عنوان عبادت و منعِ گدایی به عنوان شغل
- عدم مداخله در امور سیاسی حزبی و نزاع و جدال
- آزادی فکر و عقیده و وجدان و حقّ اِعلان وجدان و اِبراز عقاید و نظریات
- مَحوِ حکمِ قتلِ مُرتدِ دینی
- منع تعرّض و اعتراض به وجدان و عقاید نفوس
- اصل بسیار مهمّ مشورت در جمیع امور
- تساوی زن و مرد در ادایِ شهادت به عنوان شاهد
- نهی از تنبیه بدنی و کودک آزاری
- لزوم تک همسری و منع تعدّد زوجات
- نهی از خشونت علیه زنان و کتک زدن ایشان
- جواز ازدواج با پیروان دیگر عقاید
- ادارۀ جامعه به صورت شورایی و بدون پروپاگاند و دسایس انتخاباتی و سیاسی و کاندیداتوری
- لزوم انفاق به فقرا از هر دین و آیین
- نهی از اِستغفار نزد دیگران
- لزوم رأفت و رحمت به حیوانات و جمیع موجودات و از جمله نهی از آزار و فشار و ستم بر حیوانات
- نهی از اعتراض به دیگران
- نهی از نژادپرستی
- نهی از انتقام شخصی
- نهی از تقیّه و کتمان عقیده
- عمل به موجب نصوص صریحۀ کتاب و نَهی از حدیث سازی و استناد به روایات
- برداشت بهائی از روابط جنسی بر این عقیده استوار است که عفّت و عصمت باید هم از طرف مرد و هم از طرف زن کاملاً رعایت گردد و این امر صرفاً مربوط به زنان نیست بلکه مردان نیز مانند زنان باید قبل و بعد از ازدواج عفیف باشند
- نهی زنا و لواط
- نهی از دزدی و رشوه و اختلاس
- نهی از حمل سِلاح
- نهی از خرید و فروش غلام و کنیز و بَرده
- نهی از نزاع و جدال و قتل و فساد
- نهی از جهاد دینی
- منع خشونت و ترور
- منع استفاده از روش های قهرآمیز در امور
- نهی از فحش و لعن و نفرین و آنچه انسان را مُکدّر می سازد
- حکم عمران و آبادانی شهرها و روستاها و محیط زیست و منع تخریب آن
- تأکید در لزوم بهداشت و نظافت و اعتدال و تناسب در جمیع امور از جمله در تغذیه
- نهی از ورود بی اجازه به خانۀ کسی
- نهی از دست بوسی و اِنحناء و تعظیم و به خاک افتادن و سجده بر دیگران
- نهی از بالای منبر رفتن
- در اختیارِ خودِ نفوس گذاشتنِ طرز پوشش و لباس با رعایت اعتدال و وقار
- و امثال آن
امّا دوّمین دلیل بهائی ستیزی و پرونده سازی جمهوری اسلامی ایران علیه بهائیان در این ٤٤ سال، «سپربلا کردنِ» (٥) بهائیان برای توجیه ناکارآمدی و فساد حکومت و انحراف افکار عمومی هم میهنان عزیز از انواع مشکلات و مصائب حل نشدنیِ ٤٤ ساله و کنونیِ ایران و ایرانی است. در اوّل این مقاله نمونه هایی از سپربلا کردن بهائیان ذکر شد. مورد اخیر که در اطلاعیۀ وزارت اطلاعات مطرح شده و به بهانۀ آن آقای جمال الدین خانجانی و دخترشان خانم ماریا خانجانی و چند نفر دیگر نیز همزمان دستگیر شده اند، اتّهام و افترای «قاچاق و احتکار دارو»، «تقلب در داروهای مسافرتی»، «پولشویی» و «فرار مالیاتی» است.
جالب آن که این اوّلین باری نیست که چنین اتّهامی برای روپوش گذاشتن بر فساد سیاسی و اقتصادی- از جمله در امور مربوط به دارو و محصولات آرایشی و بهداشتی- در سطح خُرد و کلان مملکت به بهائیان زده می شود. (٦) از علل عمدۀ پرونده سازی و دستگیری های اخیر بهائیان، توجیه ناکارآمدی و فساد حکومت و انحراف افکار عمومی هم میهنان عزیز از وضع اسف بار امروز و بخصوص مشکلات لاینحل سیاسی و اقتصادی دو سال اخیر و خیزش ١٤٠١ مردم شریف و مظلوم و شجاع ایران و نزدیک شدن به سالگرد آن است.
امّا بر خلاف دو سه دهۀ اوّل جمهوری اسلامی ایران، بخصوص در دهۀ اخیر بیش از پیش اثبات شد که «حواس ملّت شریف ایران جمع است» (٧) و دیگر اکاذیب و افترائات و اتّهامات بهائی ستیزان علیه هم میهنان بهائی شان را نه تنها نمی پذیرند و اجازه نمی دهند که حکومت بهائیان را سپربلا کند، بلکه به دفاع از حقوق ایشان نیز می پردازند. در حقیقت وقایع یک سال اخیر و اتّهامات و بلایا و ستم های مشابهی که بر سر بهائیان و ملّت شریف ایران وارد شد نشان داد که «در جمهوری اسلامی ایران داستان ما یکیست» #OurStoryIsOne #داستان_ما_یکیست و «اتّحاد نظر و وحدت آرا در حدّ آرمانها و امیدها و آرزوها» رُخ گشوده است (٨) و می توان با درصد بالایی از اطمینان گفت که جامعۀ ایرانیان عزیز از پلی عبور کرده است که هرگز به آن باز نخواهد گشت.
حامد صبوری ٣١مرداد ١٤٠٢
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
یادداشت ها:
١- لیست مفصلی از اتهامات در مقالۀ «جوان آنلاین، خلفِ پیر کیهان، تحلیلی بر برخی خبرسازی های پائیز و زمستان ٨٤ و ٨٨» آمده است:
//news.gooya.com/politics/archives/2010/04/103778.php
نیز: جنایتها و خیانتهای بهاییان در ایران؛ از اشاعه فحشا تا قاچاق انسان و فروش دختران
نیز: اوج توهّم و دروغ //www.noghtenazar.org/node/854
نیز: پرايد وفرقه ي ضاله ي نامعلوم!!! //noghtenazar.org/node/238
نیز: جاسوسی: اتهامی برای سرکوب بهائیان //www.noghtenazar.org/node/817
نیز: بهائیان، عاشورا و توهم توطئه //www.noghtenazar.org/node/857
نیز: تحریف و توهّم و نفرت پراکنیِ کروناییِ سیمای جمهوری اسلامی ایران علیه بهائیان
//news.gooya.com/2020/06/post-39893.php
نیز: هويج عطوفت، بجاي چماق خشونت //www.noghtenazar.org/node/593
نیز: آزار بهائیان بر مبنای «سناریوی کالت» //www.noghtenazar.org/node/948
نیز: درجستجوی چریکها مخفي استکبار/ گارد سرّی بهائیّت/ زد و بندهای اقتصادی بهائیان با مدعیان اصلاحات
نیز: اولین زنی که در ایران بی حجاب شد //www.noghtenazar.org/node/1240
نیز: مراحل تحوّل نقش زنان در مسیر تاریخ دیانت بهائی از کشف حجاب تا برابری کامل حقوقی //www.noghtenazar.org/node/1442
نیز: پاسخي به مقالۀ «امواج حجاب ستيزي درتاريخ معاصرايران» //velvelehdarshahr.org/node/470
نیز: رد پای بهائیت در خیابان انقلاب
و نیز: کیهان: کشف حجاب بازیگران، کار حزب صهیونیستی بهاییت است
٢- //www.radiofarda.com/a/a-new-wave-of-widespread-repression-of-baha-is-in-iran/32546250.html
//www.hra-news.org/2023/hranews/a-42844/
٤- //www.velvelehdarshahr.org/node/89
٥- سپربلا (Scapegoat) و یا اصطلاح وجهُ ٱلمصالحه برای توصیف وضع شخص یا گروه بی گناه نسبتاً بدون قدرتی به کار می رود که برای تقصیری که مرتکب نشده است، مورد سرزنش و مجازات و ستم واقع می شود. سپربلا کردن بیگناهان عملی غیر انسانی، ظالمانه و ناجوانمردانه است که با دروغ و ریا و افترا عجین است. اقلیت های مختلف دینی، قومی و نژادی در طول تاریخ گاه و بیگاه سپربلای قدرتمندان مذهبی، نژادی و سیاسی شده و می شوند. (با استفاده از کتاب روانشناسی اجتماعی، الیوت ارونسون، ترجمۀ دکتر حسین شکرکن، انتشارات رشد، تهران، ١٣٧٣، صص٢١١-٢١٢.)
٦- //noghtenazar.org/node/249 و //news.gooya.com/2022/07/post-66319.php و
نظر خود را بنویسید